۱۳۹۰ دی ۲۴, شنبه

پیوند جریان انحرافی با خبرگان رهبری


مدیر تلویزیون ماهواره ای ایرانیان:
علیرضا خزعلی، مشاور شبکه ی ماست!

هفته نامه ی تحلیلی صبح آزادی نوشت:

در هفته گذشته اعلام شد شبکه تلوزیونی ایرانیان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفت و دفتر این شبکه در تهران، فعالیت خود را شروع کرده است.

این افتتاح که با انتقادهایی از جناح موسوم به اصولگرایان همراه بود باعث شد تا بحث و گفتگو درباره نفوذ نزدیکان رئیس دولت در این شبکه، فضای رسانه ای کشور را پر کند. برخی از اصولگرایان گفتند این شبکه با رویکرد تبلیغات انتخاباتی و توسط اسفندیار رحیم مشایی اداره می شود و تعدادی نیز شایع کردند شبکه ایرانیان با استفاده از ارتباطاتی که پسر آیت اله ابوالقاسم خزعلی دارد، راه اندازی شده  و علیرضا خزعلی "صاحب" این شبکه است.

اکنون مدیر شبکه تلوزیونی ایرانیان در ایران تایید می کند علیرضا خزعلی، پسر آیت اله ابوالقاسم خزعلی، مشاور فرهنگی این شبکه است، گفتنی است احمد شهیدی، مدیر این شبکه در ایران، عموی همسر علیرضا خزعلی است. با این حال شهیدی تاکید کرد مسئول دفتر رئیس دولت، اسفندیار رحیم مشایی هیچ مسئولیتی در این شبکه ندارد.

به گفته شهیدی، این شبکه هیچ گونه اسپانسری در داخل کشور ندارد و شایعات درباره ارتباط این شبکه با نزدیکان دولت، تکذیب می شود. احمد شهیدی همچنین می گوید از سوی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، سال گذشته نامه ای به این شبکه ارسال شده و محمد شریف ملکزاده، دبیر این شورا از آنها خواسته بود تا نام شبکه را تغییر دهند، درخواستی که مورد موافقت سهامداران این شبکه قرار نگرفت.

گفته می شود نزدیکان رئیس دولت به خصوص اسفندیار رحیم مشایی در این شبکه مدیریت می کنند، آیا شما این موضوع را تایید می کنید؟
خیر، مجوز وزارت ارشاد به نام اینجانب به عنوان نماینده و مدیر دفتر شبکه در ایران، صادر شده و این فرد، هیچ مسئولیتی در این شبکه ندارد.

آیا اینکه علیرضا خزعلی، صاحب این شبکه هستند نیز تکذیب می کنید؟
آقای علیرضا خزعلی، به عنوان مشاور امور فرهنگی در این شبکه هستند و با ما ارتباط دارند، ولی مسئولیت اجرایی ندارند.

چرا شما شبکه تلوزیونی تاسیس کردید؟
این شبکه برای مقابله به شبکه های خارجی که سعی دارند چهره ایران را مخدوش کنند، کار می کند. این شبکه طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، فعالیت می کند و رویکرد رسانه ای دارد.

چطور یک شبکه در خارج از کشور تاسیس می شود، قوانین ایران مبنی بر نداشتن شبکه خصوصی تلوزیونی را دور می زند و بعد می گوید طبق قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می کند؟
ببینید، این شبکه با هدف مخاطب قرار دادن ایرانیان خارج از کشور و برای شناساندن کشور تاسیس شده. مخاطبان ما بیشتر آنها هستند، ولی دلیل نمی شود ایرانیان داخل کشور اگر خوششان آمد، از آن استفاده نکنند.

پس اگر فردا ما دیدیم که برنامه های انتخاباتی و سیاسی با رویکرد داخلی از شبکه شما پخش شد، خیلی تعجب نکنیم؟
ما وارد بحث انتخاباتی در ایران نمی شویم. من نماینده تلوزیون هما در ایران هم بودم که از طرف صاحبان این شبکه در آمریکا، در زمان انتخابات برای ما مشکلی پیش آمد. آن زمان هم ما دفتر را تعطیل کردیم تا این مشکلات پیش نیاید.

چرا با وجود حضور تلوزیون رسمی وابسته به دولت باز هم بخش خصوصی خود را در این عرصه وارد می کند؟
شما فرض بگیرید با وجود حضور وزارتخانه بزرگی آموزش و پرورش در زمینه تربیت و تعلیم، برخی از مدارس غیر انتفاعی نیز فعالیت می کنند. به هر حال این ایراد ندارد که در کنار بخشهای دولتی، بخش خصوصی نیز وارد حیطه فرهنگ شود.

موضوع ایراد نیست، چرا صدا و سیما با آن عرض و طول و بودجه های نجومی که در اختیار دارد، نتوانسته مخاطبان خود را اقناع کند که اکنون این خلاء را بخش خصوصی می خواهد پر کند؟
صدا و سیما بودجه دولتی دارد و در صورتی که بد عمل کند، به پای مسئولان نوشته می شود. ولی اکنون بخش خصوصی اگر کاری انجام دهد که ممکن است به مزاق مخاطبان خوش نیاید، به پای مسئولان سیاسی کشور نوشته نمی شود.

آیا مدیران و صاحبان سهام این شبکه، ایرانی هستند؟
این شبکه به عنوان بخش خصوصی در دوبی ثبت شده و در تهران، تنها دفتر نمایندگی شبکه دارد. تعدادی از سهامداران این شبکه نیز سرمایه آن را تامین کرده اند. قرار هم شده با استفاده از آگهی های تبلیغاتی، هزینه فعالیت آن تامین شود. این موضوع کاملا قانونی است و شبکه های خارجی می توانند به عنوان یک بنگاه رسانه ای در ایران، دفتر نمایندگی داشته باشند.

آیا شما یا مدیران دیگر شبکه تابعیت ایرانی دارید؟
ما تابعیت ایران را داریم و بقیه مدیران نیز تابعیت ایران را دارند. فکر نمی کنم کسی از مدیران و سهامداران این شبکه، دارای تابعیت خارجی باشند، ولی ممکن است یکی دو نفر، دارای تابعیت دو گانه باشند.

پس چطور می توانید بگویید شبکه ایرانیان، تلوزیونی خارجی است؟
شرکتهای سرمایه گذاری خارجی در ایران، دارند کار می کنند و این مسئله، چیز غریبی نیست. برای برنامه سازی درباره مسایل داخلی ایران و همچنین معرفی ایران به سایر کشورها و همچنین برای استفاده مخاطبان ایرانی در خارج از کشور، دفتر نمایندگی خود در ایران را درخواست کردیم و مجوز صادر شد. این شبکه تماما در خارج از کشور ثبت شده و فکر نمی کنم هیچ شرکتی در ایران به عنوان کانال تلوزیونی، شبکه ثبت شده است. این شبکه توسط ایرانیان خارج از کشور، مدیریت می شود. این مسئله سابقه دارد، برخی از ایرانیان مقیم آمریکا نیز شبکه هایی را تاسیس کرده بودند و دفتر نمایندگی نیز در تهران داشتند، از جمله شبکه هما که البته اکنون این دفتر، بسته شده است.

آیا شما برای راه اندازی این شبکه از کمک های دولتی به خصوص همراهی آقای مشایی بهره گرفته اید؟
هیچ ارتباطی آقای رحیم مشایی با این شبکه ندارد و هیچ کمکی هم ایشان نکرده اند. برخی از دوستان داخل کشور به دلیل اینکه نام شبکه ایرانیان است، فکر کرده اند ما با ایشان در ارتباط هستیم که چنین چیزی نیست. ما اسپانسر داخلی نداریم و هیچ ارتباطی نیز با هیچ بخش دولتی و یا نیمه دولتی نداریم. از این شایعات زیاد مطرح می شود و نباید این حرفها را جدی گرفت.

یعنی موضوع ارتباط شورای عالی ایرانیان با این شبکه نیز شایعه است؟
دبیر سابق شورای ایرانیان خارج از کشور، آقای ملکزاده سال گذشته به ما اخطار داد که نام این شبکه را تغییر دهیم و ما قبول نکردیم، چون این شورا نمی تواند به شرکتی که خارج از کشور ثبت شده، دستور دهد نامش را تغییر دهد.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر