۱۳۹۰ اسفند ۱۶, سه‌شنبه

سخنی با دوستان/روز 59 اعتصاب دکتر مهدی خزعلی


بابی ساندز ( Bobby Sands) مبارز ایرلندی و عضو ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در سال ۱۹۵۴ میلادی در شهر بلفاست مرکز ایرلند شمالی به دنیا آمد. او در ۱۹۷۲ در سن ۱۸ سالگی به ارتش جمهوریخواه ایرلند پیوست. او همواره خواستار خروج ارتش بریتانیا از شمال ایرلند بود و به همین دلیل وارد ارتش جمهوریخواه ایرلند شد.

وی یک سال بعد به جرم حمل اسلحه دستگیر و به ۵ سال زندان محکوم شد. ۶ ماه پس از آزادی در ۱۹۷۷ دوباره به همین جرم و این بار به ۱۴ سال زندان محکوم شد، ولی به محض ورود به زندان در اعتراض به رفتار دولت از پوشیدن لباس زندانیان امتناع کرد و خواستار این شد که او را به عنوان یک زندانی سیاسی بشناسند نه زندانی جنایی.

در مارس ۱۹۸۱ بابی ساندز اعتصاب غذای تاریخی خود را با این خواست‌ها آغاز کرد:

پوشیدن لباس غیرزندانی
عدم کار اجباری
حق اجتماع آزاد زندانیان و مطالعه و آموزش
حق ملاقات هفتگی، داشتن نامه و بسته
حق دریافت حکم همانند دیگر زندانیان

کمی پس از آغاز اعتصاب غذای بابی ساندز یکی از نمایندگان محلی ایرلندی درگذشت و بابی در حالی که زندانی سیاسی بود، از طرف مردم بجای وی انتخاب شد. دولت بریتانیا حاضر به پذیرش این انتخابات نشد و حتی قانون انتخابات را بنحوی تغییر داد که دیگر زندانیان جمهوریخواه نتوانند داوطلب شرکت در آن شوند. دولت بریتانیا حاضر به پذیرش خواست‌های بابی ساندز و دیگر زندانیان جمهوریخواه نشد . 

سرانجام بابی ساندز پس از ۶۶ روز اعتصاب غذا در سن بیست و هفت سالگی در ۵ می ۱۹۸۱ در زندان بلفاست درگذشت.

................................................................................................................
دکتر مهدی خزعلی امروز در حالی وارد روز 59 اعتصاب غذای خود شدند که از روز یکشنبه ی این هفته اعتصاب غذای خشک را آغاز کرده است.(یعنی  دیگر حتی مایعات هم نمی نوشند).معمولا با این وضع زندانی چند روزی بیشتر دوام نمی آورد.

حاکمیت با گستاخی ابراز داشته مرگ ایشان برایش هیچ اهمیتی ندارد.مطلبی زیبا از آقای مسعود مشهدی دیدم(صاحب وبلاگ شاتوت) با عنوان "شماها یه مشت بی عرضه اید...!"     لینک در بالاترین

مطلب بسیار معقول و به جایی بود،ایشان به این نکته اشاره کردند که مردم ما بسیار احساسی هستند و با کوچکترین تغییری در کسی که محبوبشان هست به او پشت کرده و او را می رانند و طرد می کنند و سخن به ناسزا می گشایند!

از این نکه که بگذریم،ایشان اشاره ای به دکتر مهدی خزعلی کرده اند که :" شماها یه مشت بی عرضه اید…! زیر یه لینک در بالاترین که در مورد پنجاه و هفتمین روز اعتصاب غذای خزعلی بود یه نفر کامنت گذاشته کاش یکی موضوع داغ بزنه…! اره داداش…! این اوج مبارزه شماهاست که موضوع داغ بزنید…!! خسته نباشید…!"

و وقتی این را با نظر دکتر مقایسه می کنیم که گفتند:"به جای این‌که از من بخواهید تا اعتصاب را بشکنم، از آنان بخواهید به این حبس‌های غیرقانونی پایان دهند،من تا شهادت ایستاده‌ام."

به این نتیجه می رسیم که جامعه ای فشل و عافیت طلب شده ایم که تنها به فکر منافع خودمان هستیم و نمی خواهیم متوجه بشویم که منافع تک تک افراد در گرو منافع کل جامعه می باشد.اگر امروز در برابر ظلم هایی که به هم وطنانمان می شود سکوت کنیم فردا نوبت خودمان خواهد رسید.

حاکمیت وقتی می بیند مرحوم زنده یاد هدی صابر را کشت کسی صدایش در نیامد،مرحومه سرکار خانم هاله سحابی را از بین برد هیچکس لب به اعتراض نگشود،به راحتی می گوید دکتر خزعلی هم برود آب از آب تکان نخواهد خورد.آن ها به این باور رسیده اند که چنان زهر چشمی گرفته اند که کسی جرات کوچکترین اعتراضی را نخواهد داشت.

دوستان زحمت می کشند و تقریبا هر هفته برای دکتر در بالاترین موضوع داغ می زنند ولی ای کاش این اعتراضات را در دنیای حقیقی اجرا می کردیم.دکتر دیگر تاب مقاومت ندارد.می دانید 59 روز اعتصاب یعنی چه؟؟!

آی آدمها، که در ساحل نشسته شاد و خندانید،
یک نفر در آب دارد می سپارد جان
یک نفر دارد که دست و پای دائم می زند
یک نفر در آب دارد می کند بیهوده جان، قربان.
آی آدمها که در ساحل بساط دلگشا دارید،
نان به سفره جامه تان بر تن،
یک نفر در آب می خواهد شما را
موج سنگین را به دست خسته می کوبد،
باز می دارد دهان با چشم از وحشت دریده
سایه هاتان را ز راه دور دیده،
آب را بلعیده در گود کبود و هر زمان بی تابی اش افزون.
می کند زین آب ها بیرون
گاه سر، گه پا، آی آدمها!

زنده یاد ،نیما یوشیج



۲ نظر:

  1. خوب وقتی یکی مثل مطهری که یک جورایی مثلآ از بقیه خیلی کم بهتر به جا دفاع حق شما یا مردم تو مجلس از لایحه ازدواج موقت بدون ثبت داره گلوشو جر میده از ...........چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  2. این مردم رو از 67 تیکه پاره کردن الان واسه کی باز خودشون داغون تر کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟پاره های تنشون رو تیکه تیکه کردن.دیگه چه قد باید بها بدن؟؟

    پاسخحذف